Risotto z czarnego ryżu ze szparagami

Szparagi to dla mnie zapowiedź szybko zbliżającego się lata. Uwielbiam je! W tym risotto z czarnego ryżu są składnikiem dominującym – a to dzięki ich delikatnemu podsmażeniu przed dodaniem bulionu. Pycha.

Chociaż najlepszą odmianą ryżu do risotto jest arborio (i tutaj też się sprawdzi), to ja zdecydowanie wolę ten rodzaj dania z jego czarną odmianą. Czarny ryż po ugotowaniu jest kleisty i słodkawy. Bardzo smaczny. A dodatkowo jest to jedna z najzdrowszych odmian! Czarny ryż zawiera więcej błonnika, żelaza i fosforu, a mniej cukru niż jego inne odmiany. Badania wskazują, że czarny ryż może zapobiegać rozwojowi blaszek miażdżycowych (ZOBACZ), czyli jest dobry dla układu krwionośnego.

Podczas gotowania woda (i wszystko, co się w niej znajdzie – w tym wypadku szparagi) zabarwia się na ciemny kolor. To zasługa antocyjanów, czyli rodzaju pigmentów roślinnych o właściwościach antyoksydacyjnych. A jak wiadomo – im więcej antyoksydantów w diecie, tym lepiej! Przeciwdziałają procesom starzenia, działają przeciwzapalnie i antynowotworowo. Jednym słowem – warto spróbować.

Risotto z czarnego ryżu ze szparagami. Wegańskie i bezglutenowe

Risotto z czarnego ryżu ze szparagami (wegańskie i bezglutenowe)

Składniki na 3 porcje:
  • 1 pęczek zielonych szparagów (około 250 g)
  • 1 szklanka czarnego ryżu (albo innego ulubionego)
  • 1 litr bulionu warzywnego (ugotowanego własnymi siłami albo z kostki bulionowej)
  • 1/2 szklanki białego wina
  • 1 cebula posiekana w kostkę
  • 2 łyżki oleju kokosowego
  • opcjonalnie: 1/2 szklanki mleka roślinnego
  • sól

 

Przygotowanie:
  1. Szparagi umyć. Następnie odłamać ich drewniane części (najlepiej jedną ręką złapać dolną część, drugą trzymać mniej więcej w połowie i delikatnie zacząć łamać – szparag w ten sposób złamie się we właściwym miejscu). Pokroić na mniejsze kawałki.
  2. Na patelni rozgrzać olej kokosowy i delikatnie zeszklić na nim cebulę.
  3. Do cebuli dodać szparagi i podsmażać je około 2 minut.
  4. Do cebuli i szparagów dodać ryż, wymieszać aż cały pokryje się olejem i chwilę podsmażać cały czas mieszając.
  5. Dodać białe wino i gotować aż odparuje, a następnie dodać 1/4 przygotowanego bulionu (powinien być gorący).
  6. Dodawać po trochu pozostałą część bulionu – dolewać kolejne porcje, gdy poprzednie się wchłoną. Może to potrwać nawet godzinę – czarny ryż gotuje się powoli.
  7. Gdy ryż będzie miękki, dodać mleko roślinne – dzięki temu risotto stanie się bardziej kremowe. Posolić wedle uznania.
  8. Podawać ze szczypiorkiem.
Uwagi:
  • Mleko roślinne to u mnie najczęściej kokosowe, ale świetnie sprawdzi się też sojowe albo owsiane. Najważniejsze, aby nie miało dodatku cukru.

Daria